Skip links

В якому віці потрібно визначатися з професією

Минулого разу я писала про те, які тести потрібно пройти для того, щоб визначитися з майбутньою професією за один раз. А сьогодні хочу розповісти про проблематику вибору професії у підлітковому віці і чому важливо враховувати всі фізіологічні зміни, які відбуваються в організмі підлітка, включаючи розвиток його мозку.

Якщо ви опитаєте підлітків про те, що стає на заваді вибору професії, червоною лінією проходитиме наступний висновок – часта зміна настрою, інтересів, мрій, вподобань не дають можливості зупинитися на тривалий час на одному варіанті. «Ще місяць тому я волів бути програмістом, а вже сьогодні планую стати журналістом, а за пів року передумаю та зупинюся на перекладі, і вже під час складання ЗНО та вибору ВНЗ, можливо, оберу інший напрямок, який на момент вибору здаватиметься справжнім, як і всі попередні» – приблизно так думають підлітки про свій вибір професії. Чим все закінчиться після вручення диплому? Якщо вірити статистиці – майже 58% випускників ВНЗ почнуть все спочатку немов би й не обирали.

Ще 4 роки тому лише 2% школярів були готові пройти кваліфіковану профорієнтацію. З часом цифра мала б змінитися, але в 2020-му маємо ті самі 2%.

Причина такої НЕпопулярності профтестів та профкурсів серед підлітків в тому, що вони не ставляться до вибору професії аж так серйозно, як от молоді люди в 23, або вже старші в 30-35, які звертаються до профорієнтологів, кар’єрних консультантів, коучів або ейчарів з проханням «Допоможіть, заплутався».

Давайте розбиратися в чому причина. І оскільки моя перша освіта медична і мене цікавить не лише освіта, але й дослідження науковців в сфері людського мозку і того, яким чином його здоров’я впливає на наше повсякденне життя, мої висновки ґрунтуватимуться не лише на досвіді роботи з підлітками, але й на знаннях про мозок.

10-11 років – початок підліткового віку

В цей період дитячий мозок ще схожий на глину, з якої можна зліпити все – від майбутнього генія у фізиці, до олімпійського чемпіона з біатлону.

Об’єм сірої речовини кори головного мозку сягає своєї вершини якраз на початку підліткового віку. Нейронні зв’язки, які часто застосовуються, з цього часу мають можливість закріпитися і розвинутися. Від навколишнього середовища, зокрема і освітнього, залежить, які саме нейронні зв’язки закріпляться і стануть основою поведінки та взаємодії з світом в майбутньому. От чому важливо придивлятися та прислухатися до своєї дитини і дозволити їй спробувати себе в різних напрямках до 10-11 років. Звичайно, що мова йде про тестування напрямків і лише потім вибір одного-двох, а не тривале стресове відвідування трьох гуртків одночасно.

12-13 років – початок пубертатного періоду

Перед вами вже готовий кущик троянди, з якого природа, як дбайливий садівник, зріже зайві гілочки і згодом ваша дитина матиме лише ті нейронні зв’язки, які вона активно використовує та розвиває. В цей період об’єм сірої речовини кори головного мозку іде на спад через «відсікання» зайвих нейронних зв’язків. Ці нейронні зв’язки стають основою, фундаментом  для подальшого  розвитку.

Під час цього періоду, краще цікавитися, чим любить займатися дитина і чого вона хоче навчитися, ніж випитувати назву конкретної професії.

Також доцільно буде пройти профтестування або перший модуль з профорієнтаційного курсу Shamrock, щоб окреслити коло інтересів, та навичок для визначення напрямку подальшого розвитку дитини (позашкільного навчання).

Я не раджу підліткам проходити повноцінну профорієнтацію (саме з опцією вибору професійної діяльності) під час пубертату через 2 причини. 

По-перше – хиткий психоемоційний стан підлітка. Під час пубертату психоемоційний стан підлітка змінюється впродовж навіть години, а це впливає і на вибір в момент хвилювання. Результати тестування під час пубертату будуть демонструвати ситуацію на сьогодні. Висновки тестування формуються за допомогою відповідей самого підлітка, який під час пубертату схильний змінювати вподобання, думки, хобі та мрії. А ще може бути «сліпа зона» – це запитання на які ваша дитина буде відповідати в тесті «не знаю», адже вона дійсно має обмежені знання про себе і світ і це впливає на кінцевий результат.

По-друге – префронтальна кора, яка ще знаходиться на етапі розвитку. В останні десятиліття за допомогою МРТ стало можливим не просто бачити мозок живої людини, а й знімати відео його активності, стимулюючи різні ділянки, і таким чином вивчати його. Підлітковий вік визначають як період значних біологічних, гормональних та фізичних змін, і змін мозку в тому числі.

Саме впродовж цього періоду зазнає значних змін префронтальна кора, яка розташована в передній частині головного мозку. Префронтальна кора задіяна під час виконання таких завдань, як планування, ухвалення рішень, за допомогою неї людина утримується від необачних слів та вчинків. І саме через те, що вона в підлітковому віці ще є недорозвиненою, підлітки так часто потрапляють в різні халепи, часто кидають розпочате, схильні проявляти несподівану і ірраціональну поведінку тощо.

Тобто ми не можемо бути певні в плануванні майбутнього та свідомому виборі професії підлітком, адже у природи інші плани на цей період. Звичайно, що хтось може згадати і якусь дорослу людину, яка веде себе немов би в неї префтонтальна кора знаходиться на стадії розвитку і ви будете певною мірою праві. Згідно з дослідженнями лікаря-мікробіолога Діка Свааба дорослі, які страждають алкогольною залежністю або мають численні кримінальні правопорушення, низьку соціальну відповідальність тощо, на жаль, мають пошкодження в розвитку префронтальної кори або фізичні травми, і тому їм так складно керувати собою.

15-16 років – закінчення пубертатного періоду (бувають випадки, коли закінчується пізніше).

В цей період мозок дитини можна порівняти з кущем троянди в час свого найбільшого цвітіння.

Якщо ми говоримо про  когнітивний (інтелектуальний) розвиток підлітка, саме до 15-16 років у нього починає формуватися спроможність оперувати абстрактними поняттями, логічно мислити, аналізувати наслідки і робити висновки. Лише після завершення цієї стадії підліток спроможний  зробити свідомий вибір і відповідати за його наслідки. В цьому віці можна починати проходити повноцінний курс з вибору професії, тестування, вибір ВНЗ тощо.

Погоджуюся з колегами щодо того, що обирати професію в останній рік школи, коли тобі 16 – це ризик, адже мало часу на підготовку до вступу у ВНЗ, особливо, коли старшокласник планує навчатися за кордоном. Тому, якщо дитина готова обирати в 14 років – вона може починати проходити профорієнтаційний курс, але має бути готовою до того, що згодом її вибір може змінитися.

Що відбуватиметься з вашою дитиною у 18-19 років

Можливо, когось це здивує, але мозок людини остаточно дозріває лише в 23-25 років. В 18-19 років у вашої дитини префронтальна кора майже дозріла, отже підвищується здатність до самоконтролю та передбачення, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, планування, висунення й аналізу припущень, актуалізації і реконструкції минулого досвіду.

Як ви вже зрозуміли, саме в цьому віці можна говорити про дійсно свідомий вибір професії. У Європі й багатьох провідних освітніх системах світу – в країнах, які мають відповідно кращий рівень якості підготовки людського капіталу, – навчаються в школі до 18, деколи до 19 років. У 18 років людина є більш підготовленою і зрілою до вибору професії і самостійності. Для цього є причини і ви можете знову повернутися до інформації про розвиток людського мозку.

Я розумію хвилювання батьків, які дочитали до цього місця. Але давайте зізнаємося собі, що марно вимагати від дитини зробити серйозний вибір професії, коли вона ще не навчилася керувати своїми емоціями, словами, регулювати свої вчинки, планувати та дотримуватися власних рішень, нести за власні рішення відповідальність.

Безумовно, ми на профорієнтаційному курсі пропонуємо допомогу підліткам 15-16 років у виборі професії і намагаємося екологічно налаштувати на вибір сфери діяльності, при цьому ми не замовчуємо ризики абсолютної зміни вподобань в майбутньому. Саме тому наші випускники обирають 2-3 сфери діяльності, не одну.

Мої поради батькам

В ідеалі батьки не залежать від думок оточуючих і дають своїй дитині право на gap year (рік попрацювати в різних проєктах, з метою дослідження світу, та себе). Однак, якщо ви не можете з різних причин дозволити своїй дитині взяти рік відпустки від навчання, намагайтеся втриматися від критичних оцінок щодо її вибору професії. Якщо професія чи рід діяльності вам здається несерйозним –  станьте для своєї дитини партнером, провідником і разом вивчіть все, що є відомого про діяльність, якою зараз захопилася  ваша дитина. Дайте їй відчути, що ви її підтримуєте і не осуджуєте. Не обезцінюйте вибір, а відверто зізнайтеся, що ви не розумієте його і саме через це дуже хвилюєтеся.  Дайте свої дитині більше альтернатив для вибору. Більше знань. Тут в нагоді стануть курси з вибору професії, які ви зможе знайти в своєму місці чи регіоні. Я не раджу зупинятися лише на тесті, адже тест – це лише початок вибору професії, а не фініш.

Ще раз нагадаю, що чекаю бажаючих поринути у вир самоаналізу, знайти своє Я і дізнатися про свої здатності на курсі «Вибір професії». Вам вдасться визначити своє місце принаймні на найближчі 10 років.

Оригінал статті  з сайту Osvitanova.com.ua

Дата публікації статті 11.12.2020

Автор: Юлія Саліонович